Τα τηλεκατευθυνόμενα ιστιοφόρα είναι εξαιρετικά δυσεύρετα, περισσότερο ίσως και από τα πραγματικά. Είναι ένα πολύ εξειδικευμένο χόμπι, ιδιαίτερα απαιτητικό και τεχνικό, και δεν έχει σε καμία περίπτωση την αίγλη που έχουν τα τηλεκατευθυνόμενα αεροπλάνα ή ακόμα και τα τηλεκατευθυνόμενα ταχύπλοα. Αυτός είναι ο λόγος που κάποιος πρέπει να αφιερώσει χρόνο να ενημερωθεί πρώτα σωστά για την RC ιστιοπλοΐα και μετά να αρχίσει να μαθαίνει το άθλημα βήμα – βήμα. Διαφορετικά θα κάθεται να βλέπει ένα πλωτό ακίνητο στο νερό για πολλές ώρες.
Η ιστιοπλοΐα είναι αρκετά σύνθετη και περιλαμβάνει γνώσεις που υπερβαίνουν κατά πολύ της γνώσεις της φυσικής του σχολείου. Τα RC ιστιοπλοϊκά εξομοιώνουν αυτή την εμπειρία σε διαφορετικούς βαθμούς, οπότε ένα απλό παιχνίδι για να μάθει κανείς να χειρίζεται το βασικό κατάρτι είναι η τέλεια αφετηρία για τον αρχάριο. Ένα σκάφος 50-60 εκατοστά με αποσπώμενα πανιά, κατάρτι και αποσπώμενο σταθεροποιητικό πτερύγιο θα χωρέσει εύκολα στο πορτμπαγκάζ του αυτοκινήτου και δεν θα πιάνει πολύ χώρο στο σπίτι ή στην αποθήκη.
Παλιότερα, ο μοναδικός τρόπο να μπει κανείς στο χώρο ήταν να κατασκευάσει μόνος του το σκάφος από ξύλο ή φάιμπεργκλας αλλά πλέον υπάρχουν διάφορα κιτ με έτοιμα κομμάτια, ακόμα και έτοιμα σκάφη που χρειάζονται ελάχιστο χρόνο προετοιμασίας. Αν υπάρχει εμπειρία στο μοντελισμό και ένας χώρος-εργαστήριο τότε μπορούμε να συναρμολογήσουμε ένα ιστιοπλοϊκό σε λίγες ώρες από ένα κιτ με έτοιμα κομμάτια. Διαφορετικά μπορούμε να επιλέξουμε ένα έτοιμο παιχνίδι και το μόνο που θα χρειαστεί να κάνουμε είναι να τοποθετήσουμε τα κατάρτια και τα πτερύγια, να βάλουμε τις μπαταρίες και να σηκώσουμε τα πανιά. Βασικό σε κάθε περίπτωση είναι να ελέγξουμε τη λειτουργία του σκάφους προτού πάμε στα βαθιά. Αυτό, αναλόγως το μέγεθος, μπορεί να γίνει σε μια δεξαμενή, σε μια λεκάνη ή στα πρώτα μέτρα της θάλασσας που θα πλεύσουμε.
Στις πρώτες δοκιμές θα πρέπει να μάθουμε τα βασικά της ιστιοπλοΐας, να βάζουμε αέρα στα πανιά και να πλέουμε με τον άνεμο. Για να πλεύσουμε στην αντίθετη κατεύθυνση θα πρέπει να στρίψουμε την καρίνα ώστε να προσβάλλει τον άνεμο από συγκεκριμένη γωνία. Αν στρέψουμε την πρύμνη στον αέρα το σκάφος θα παραμείνει ακίνητο και για να κινηθεί θα πρέπει να φουσκώσουν ξανά φέρνοντας την άτρακτο υπό γωνία πάλι. Για να γίνει μια τέτοια κίνηση πρέπει το σκάφος να έχει μια μικρή ταχύτητα ώστε αν περνάει νερό από το πηδάλιο και να μπορέσει να κάνει τη στροφή. Επομένως, ένας ιστιοπλόος, εκτός από την εξοικείωση με τα τεχνικά ζητήματα θα πρέπει να βρει την ιδανική ισορροπία ανάμεσα στην ταχύτητα του αέρα, τη θέση των πανιών, την γωνία του σκάφους, πριν πάει στο επόμενο επίπεδο που είναι οι αγώνες, οι επιδείξεις και τα μεγαλύτερα σκάφη.
Για το λόγο αυτό υπάρχουν και οι διάφοροι σύλλογοι και τα φόρουμ στο διαδίκτυο. Φυσικά ρωτώντας πας στην πόλη, αλλά οι καλύτερες πηγές πληροφοριών είναι το διαδίκτυο και ο πωλητής που συνήθως είναι και ο ιδιοκτήτης του καταστήματος που αγοράσαμε το παιχνίδι.
Η πραγματική ιστιοπλοΐα με μοντέλα ξεκινάει όταν κατακτήσουμε όλη αυτή τη βασική γνώση. Καθώς μεγαλώνει το σκάφος γίνεται όλο και πιο αδρανές, η μηχανική των καταρτιών και των πανιών έρχεται όλο και πιο κοντά στην πραγματικότητα, ενώ μεγαλύτερο σκάφος σημαίνει και ικανότητα πλεύσης σε περισσότερα μποφόρ. Τα μεγαλύτερα μοντέλα έχουν κατάρτια ψηλότερο από το μέσο άνθρωπο ενώ πολλά custom μοντέλα χρειάζονται δύο ανθρώπους για να μεταφερθούν και είναι λίγο μικρότερα από κανονικά κανό.
Βίρα τις άγκυρες λοιπόν και αέρα στα πανιά μας.
Βρείτε τα πάντα για τα τηλεκατευθυνόμενα στο No1 eshop μοντελισμού www.heliland.com